1402-06-14 11:50
888
0
86340
در میزگرد گلستان ما مطرح شد؛

باید و نباید‌های سفر دوم رئیس جمهور به گلستان از زبان نماینده مجلس

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس گفت: برای تحقق تحولات اساسی تلاش زیادی صورت گرفته ولی خوب کمک‌های دولت آنچه گفته شده به هنگام محقق نشده است.

به گزارش گلستان ما؛ در اسفند سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به همراه کابینه دولت در گلستان حضور یافت و ضمن بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی زیربنایی و عمرانی، دیدار و گفتگو با اقشار مختلف مردم، نخبگان، ایثارگران و خانواده شهدا، شرکت در نشست اداری و نشست خبری با حضور خبرنگاران به موضوعات زیرساختی در قالب مصوبات سفر اهتمام داشت.

استان گلستان، به سبب برخی ساختارهای اداری، سیاسی و اقتصادی از محرومیت‌های مزمنی در زمینه زیرساخت‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری رنج می‌برد و تیم جدید مدیریتی گلستان در دولت سیزدهم تلاش کرده تا تمام یا بخشی از این دغدغه‌ها را برطرف کند.

اما با این وجود هنوز هم این استان از بسیاری از زیرساخت‌ها محروم است و بنا به گفته کارشناسان در سفر دوم نیز رئیس جمهور باید به موضوع زیرساخت‌های استان اهتمام جدی‌تری داشته باشد وگرنه گلستان زیستگاه مناسبی نخواهد بود.
 از مشکلات تنش آبی گرفته تا تأمین برق و فعالیت‌های صنعتی و حتی موضوع توسعه صنایع تبدیلی و منطقه آزاد و شهرک‌های صنعتی همه در گروی زیرساخت‌های است که سالیان سال استان گلستان از آن محروم مانده است.
 با توجه به محتمل بودند سفر دوم رئیس جمهور در ماه‌های اخیر با غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در این خصوص گفتگو کردیم.


اقدامات مسئولان استان گلستان را در دولت سیزدهم پس از سفر رئیس جمهور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
منتظری؛ در خصوص اقدامات انجام شده باید عینک انصاف به چشم بزنیم و در سفر نخست رئیس جمهور به گلستان بذر‌های خوبی کاشته شده ولی زمان می‌برد که این بذر‌ها به محصول برسد.
در دیداری که مقام معظم رهبری با دولتمردان داشت به خدمات خوب دولت تأکید شد، اقدامات در دولت سیزدهم برای موفقیت‌های زود هنگام و کوتاه مدت در نظر گرفته نشده است، دولت با آینده نگری نسبت به اجرای سیاست‌ها اقدام می‌کند تا کشور از این شرایطی که در آن قرار داشتیم خارج شود.
براین اساس دولت رئیسی کار‌های اساسی را پذیرفت و معطوف به حال نیست، خلیج گرگان، طرح گردشگری آشوراده و شیرین‌سازی آب دریا، پتروشیمی، منطقه آزاد مسائل کلیدی استان است که در سفر رئیس جمهور به استان به آن تأکید شد.
در مجمع نمایندگلن استان نیز تلاش ما این بود رویکرد ما استانی و به آینده باشد و به مسائل شهرستانی و منطقه‌ای فکر نکنیم و اگر این هماهنگی نبود بسیاری از مسائل باقی می‌ماند.
سفر نخست زمینه برای تحقق تحولات اساسی استان فراهم شده و از استاندار و مدیران استان تشکر می‌کنم ولی خوب کمک‌های دولت آنچه گفته شده به هنگام محقق نشده و لذا پیشرفت‌ها در برخی حوزه‌ها به کندی پیش می‌رود.
برای بیمارستان ۶۰۰ تخت خوابی در گلستان یک هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده و نگاه ما این بود که ۵۰ درصد بعد از دو سال یپشرفت فییزکی داشته باشیم ولی این پروژه خوشبینانه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تخصیص اعتبارات ملی پاسخگویی سطح استان نیست و باید تقویت شود.
در سفر دوم باید به چه نکاتی توجه شود؟
منتظری؛ در سفر دوم هدف این است که بذر‌هایی که کشت شده از زیر خاک بیرون بیاید نه اینکه تنها به فکر بهره‌برداری باشیم، پروژه پتروشیمی و خلیج گرگان از پروژه‌ها و چالش‌های مهم استان است که انتظار می‌رود در این سفر مورد عنایت ویژه دولت قرار گیرد.
کار سد نرماب برای آبگیری تقریباً به پایان رسیده و این سد می‌تواند آب شرق استان را تأمین کند و مشکلات تنش آبی منطقه را کاهش دهد.
مسأله آب استان باید با جدیت پیگیری شود، برخی مناطق ما ۱۰ تا ۱۲ساعت از نعمت آب لوله کشی بی‌بهره هستند و غفلت تاریخی در این خصوص صورت گرفته است اب ندارد و نسبت به تأمین آب غفلت تاریخی صورت گرفته که کار به اینجا رسیده است.
بخش عمده‌ای از منابع آب استان سفره‌های زیر زمینی است و اگر دقت کنید می‌بیند طعم و کیفیت آب شرب نیز کاهش پیدا کرده و باید به سمت استفاده از آب‌های سطحی به منظور شرب و بهره‌مندی از شیرین‌سازی آب دریا برویم که انتظار است در این سفر مورد توجه رئیس جمهور قرار گیرد.
امید داریم در سفر دوم رئیس جمهور بتوانیم بحث شیرین‌سازی آب دریا و سد اقدام کنیم و شرمسار مردم نباشید.
انتظار می‌رود پتروشیمی در سفر رئیس جمهور به فاز اجرایی برسد و منطقه آزاد نیز زیر ساخت‌ها تقویت شود.
در سفر رئیس جمهور به گلستان انتظار داریم شرایطی فراهم شود که بتوانیم زنجیره ارزش را در پتروشیمی استان داشته باشیم و تنها به تولید اوره و آمونیاک نیددیشم و بتوانیم محصولات دیگر را در پتروشیمی استان ایجاد کنیم.
فرصت شغلی و هم در افزایش درآمد سرانه است و در سفر رئیس جمهور بخواهیم پتروشیمی ما وارد زنجیره ارزش شود.
سرمایه‌گذاران از شرایط استان به دلیل فقدان زیرساخت استقبال نمی‌کنند و تأکید ما این است که در این سفر برخی از انتظارات کنار گذاشته شود و مسئولان از رئیس جمهور تکمیل زیرساخت‌های اساسی استان را خواستار شوند.
در بحث کشاورزی گلستان یکی از استان‌های مهم در تعیین امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود و زنجیره ارزش صنایع تکمیلی باید در سفر دوم رئیس جمهور پیگیری شود و این مسأله نیازمند زیرساخت مناسب برای سرمایه‌گذاری است.
گلستان یکی از بهترین مناطق آزاد کشور را خواهد داشت و این منطقه از ظرفیت مرزی با کشور‌های حوزه سی.‌ای. اس و فرودگاه برخوردار است که باید به آن در سفر رئیس جمهور توجه شود.
نکته بعدی در حوزه کمربندی در گرگان مشکل داریم و با وزیر راه نشستی داشتیم و در آن نشست چند دستور مهم گرفتیم که یک مورد آن در خصوص فاز نخست کمربندی گرگان است که‌امید داریم در سفر رئیس جمهور افتتاح شود و روشنایی آن نیز انجام شود.

قطعه دوم این کمربندی به دلیل عدم تملک اراضی سال‌ها باقی مانده اعتبار سنگینی نیاز دارد و بنا شد ۵۰ میلیارد تومان در این خصوص اختصاص یابد تا بتوانیم فاز دوم آن را اجرا کنیم.
در شهرستان آق قلا نیز این مشکل را داریم و برای افتتاح پل چهارم آق قلا مجوز دریافت کردیم، مردم این شهرستان در سیل آسیب دیدند و نیازمند به محبت بیشتری هستند.
در حوزه بهداشت باید بیشتر سرمایه‌گذاری شود و خانه بهداشت، مراکز جامعه سلامت در شهر‌های کوچک تقویت کنیم تا بار را از دوش مردم در مرکز استان کمتر کنیم و دسترسی مردم به مباحث بهداشتی تقویت شود.
در طور این چهل سال به این میزان در حوطه بهداشت و درمان کار نشده است و دستگاه پت اسکن با دستور وزیر وارد استان خواهد شد.
در آق‌قلا درمانگاه تأمین اجتماعی نداریم که باید به آن توجه شود و در حوزه گردشگری کار‌های خوبی در استان شکل گرفته و در سفر دوم مثل بازارچه صنایع دستی آق قلا که بزرگترین بازارچه صنایع دستی استان است‌امیدواریم به بهره‌برداری برسد.

تلاش کردیم که انبارالوم دومین منطقه هدف بنیاد مستضعفان در استان باشد و بتوانیم سیمای این منطقه را محتول کنیم.
باید به چه نکاتی در این سفر توجه شود؟
منتظری؛ سفر دو رئیس جمهور به گلستان سفر خوبی خواهد بود و تلاش خواهیم کرد از سیاه‌نمایی‌ها پرهیز شود و عینک انصاف به چشم بگذاریم و نقص‌هایی که داریم برطرف کنیم.
آن چیزی انتظار است این است که دولت و مجلس به بهبود وضعیت اقتصادی بیندیشند، در این روز‌ها دشمن تلاش کرد محرم کم فروغ شود و مردم سنگ تمام گذاشتند، مردم حجت را بر مسئولان تمام کردند گرچه تلاش کردند و باید حرکت انقلابی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را به سامان برسانیم.
اگر این اتفاق بیفتد اقدامات و پروژه‌های دولت برای مردم شیرین خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.